Back

Digital marknadsföring i Umeå – Up&Up

Fler kunder från nätet – AdWords, Facebook & sociala medier annonsering

Case Study: Frans-Oskars & Organic Socks of Sweden

Case Study: Frans-Oskars & Organic Socks of Sweden

Umeå är lite av ett smörgåsbord av nya och fantastiska företag – ett smörgåsbord som bäddar för många samarbeten och möjligheter. Därför valde vi att i juni att ta kontakt och träffa ett gäng företag från BIC Factory, en företagsinkubator här i Umeå, för att få jobba med några lokala mindre och lokala företag!

Detta kokade ned till tre företag som vi ansåg att vi kunde göra mest skillnad för och som vi sedan valde att arbeta med helt gratis. Dessa företag är Frans-Oskars, Organic Socks of Sweden och Tensaii.

Frans-Oskars Frans-Oskars

Frans-Oskars utgörs av Josefine Löfgren (VD) och Oskar Andersson (Produktutvecklare) Tillsammans tillverkar de skäggolja av helt ekologiska oljor utan kemikalier “och annan skit”, som de själva uttrycker det.

Vi valde Frans-Oskars eftersom att de tidigare använt Google AdWords där vi såg möjligheter för förbättring, samt att deras produkter är perfekt för just sökordsannonsering. När vi träffade Josefine berättade vi även om YouTube som annonsplattform och möjligheten att visa produktannonser (Google Shopping) på sidan av YouTube-annonserna, något som kommer att passa Frans-Oskars perfekt när deras reklamfilm är färdig.

Vi hjälpte Frans-Oskars med att:

  • Optimera och strukturera om deras AdWords
  • Starta Google Shopping
  • Öka antalet följare till Instagram

Före:
När vi tog över Frans-Oskars konto så hade de en kampanj med en annonsgrupp och runt 50 sökord. Deras Click-Trough-Rate (CTR) låg på 0.40%, genomsnittlig kostnad per klick på 3kr och en Bounce Rate på 75%.

Efter:
Vi strukturerade sökorden till snävare annonsgrupper, ändrade inställningen på kampanjerna så att de inte var Display och söknätverket blandat och gjorde en ny kampanj för varumärket. Vi lade även till alla annonstillägg och optimerade annonstexten efter sökorden. Resultatet blev en ny CTR på 4,20%, genomsnittlig kostnad per klick på 7,9kr och en lägre Bounce Rate på 20%.

Frans-Oskars får nu mindre men avsevärt mer relevant trafik, för det är just det som Google AdWords handlar om – kvalitet framför kvantitet.

Efter vi introducerade Josefine för verktyg för Instagram ökade Frans-Oskars följare från runt 280 till nuvarande 518.

Frans

Organic Socks of SwedenOrganicLogo

Mudassar Anwaar startade Organic Socks of Sweden efter lång erfarenhet som produktingenjör i ett av världens största strumptillverkande företag. Mudassar vill erbjuda världen strumpor gjorda av ekologisk och GOTS-certifierad bomull; strumpor gjorda utan giftiga kemikalier, färger och barnarbete. Vi har hjälpt Mudassar att nå ut till sina kunder ännu mer.

Vi hjälpte Organic Socks of Sweden med:

  • Starta Google Shopping
  • Starta och göra kampanjer till Google AdWords samt underhålla kontot
  • Annonstillägg

Mudassar önskade att vi skulle hålla kostnaden så lång som möjligt och därför fokuserade vi extra mycket på att enbart dra in relevant trafik.

Efter:
Vi skapade en kampanj med väldigt snäva annonsgrupper som sedan i början av juli har resulterat i 50 besökare, 270 visningar med en CTR på 18,20% och en genomsnittlig kostnad per klick på 2,75kr. Shoppingkampanjen har istället 20 besökare på 1,300 visningar, en CTR på 1,20% och en genomsnittlig kostnad per klick på 2,5kr.

Organic

« Previous Post

Hur kan vi hjälpa dig?

Vad vill ni uppnå online? Om vi hör av er kan vi diskutera
era mål och hur vi kan hjälpa er att uppnå dem!

Eller

Ring oss phone 090-695 50 59