Back

Digital marknadsföring i Umeå – Up&Up

Fler kunder från nätet – AdWords, Facebook & sociala medier annonsering

Blir du förföljd av en annons?

Blir du förföljd av en annons?

Varför blir jag förföljd av en annons?

Majoriteten av besökarna på din hemsida leder inte till en konvertering av något slag. Detta är däremot normalt men genom Remarketing kan du nå utöver de normala. Om 5% av dina besökare slutför ett köp så är du kanske rätt nöjd med dessa 5%, men du vill istället nå resterande 95%. Det är här Remarketing kommer in i bilden.

Hur fungerar Remarketing?

Det finns flera olika plattformar för Remarketing och de vanligaste plattformarna är:

  • Google Remarketing
  • Facebook Retargeting

Båda plattformarna fungerar på samma sätt så att du placerar en osynlig kod på din hemsida, kallat Snippet (Google) och Pixel (Facebook). När en kund besöker din hemsida placeras en cookie i deras webbläsare som gör att du kan följa besökaren med en annons på andra hemsidor denne besöker.

Allting sker helt anonymt och du som annonsör har ingen som helst aning vem personen som är bakom cookien är, förutom att du vet att personen visat intresse för ditt företag.

Efter koden har implementerats så kapar du remarketinglistor som lägger in besökare i listor för att sortera dina besökare för framtida annonser.

Det är några saker som man bör ha i åtanke innan man börjar använda Remarketing/Retargeting då det finns vissa begränsningar.

  • De “cookies” som sparas ned lagras endast i 180 dagar.
    • Detta innebär att det kan bli svårt för någon som exempelvis vill annonsera om bilservice till de som servat sin bil för ett år sedan!
  • För att kunna skapa en Remarketing-lista för en annons så måste listan ha minst 1 000 cookies. För Facebook Retargeting krävs 100 cookies. Detta är för att skydda integriteten hos dina besökare.

Exempel:

Ta tidningsannonser som ett exempel; här annonserar företag eller privatpersoner till alla tidningens läsare, vilket i exempelvis Västerbottenskurirens fall är en enorm och mångfaldig skara människor. Utav alla dessa läsare så har du som annonsör en väldigt vag insikt om hur många som faktiskt skulle vara av intresse av annonsen.

Idealfallet skulle vara om du kunde skriva ned alla som besökt din butik, handlat av dig eller visat något intresse för ditt erbjudande på en lista och sedan skicka specialutformade tidningar till varje enskild kund. Men det kan Remarketing.


 

Remarketing

Förvandla en besökare till kund

Remarketing fungerar bäst som en del av din digitala marknadsföringsstrategi och är en given del i din så kallade sales funnel. Remarketing/Retargeting är ett effektivt och viktigt verktyg för att förvandla en besökare till en kund.

Kommer en stor majoritet av besökarna till steget där de har varor i kundvagnen men lämnar sedan utan köp? Vad säger det dig? Verkytget kan användas för att förstå dina kunder bättre. Kanske är frakten för hög, frakttiden för lång, sista steget är för krångligt eller liknande.

Exempel 1:

Det finn några intressanta experiment som skulle kunna göras med Remarketing. Säg att du till exempel säljer schampo; varför inte räkna ut hur lång tid den genomsnittliga användningen för en schampoflaska är. En flaska kanske räcker i 4 veckor och när denna tid är upplupen så lägger du upp en remarketing-annons med ett erbjudande för nytt schampo.

Exempel 2:

De flesta restauranger vet vissa högtider eller dagar som trycket kommer att vara extra hårt på deras tjänster. Till exempel pizzerior vet att nyårsdagen eller dagen efter valborg är de okrönta nationella pizzadagarna. Nyårdagen, när folk ligger utslagna i soffan och surfar på telefonen eller sina iPads så dyker en remarketingannons upp för din pizzarestaurang. Erbjudanden är ett bra sätt att locka med remarketing-annonser.

Om Google kostar dig pengar så gör du något fel. Att bli lönsam med Google handlar om att vara smart med sina kampanjer och hålla noga koll på dem för att ta till sig den information det ger och justera de fel som kommer uppstå. (maybe from somewhere else?)Banner2

Google Remarketing

Remarketing genom Googles Displaynätverk är mest troligt det system du har blivit mött av. Displaynätverket är det största som finns där ute och styrs genom Google AdWords, likt alla dina andra annonser via Googles annonskanaler.

Genom AdWords så samlar du information om dina besökare och efter att de besökt din hemsida så fastnar en så kallad “pixel” på dem som gör att dina annonser följer dem till hemsidor som är registrerade i Displaynätverket.

Google säger att Displaynätverket når ungefär 80% av alla internets besökare, så världen är din! Så den stora fördelen här är att du kommer nå dina kunder genom Displaynätverket. Skönheten med Displaynätverket är att du kan välja specifika hemsidor som du vill att dina annonser ska visas på.

Exempel

Ett företag säljer snöskoterkläder och utrustning via sin webshop. De skapar en Remarketinglista för de sin visat intresse för hjälmar och börjar annonsera till dessa. För att spara pengar så väljer företaget ut specifika snöskoterforum och motorsport-hemsidor där de visar sina Remarketingannonser.

Facebook Retargeting

Facebook Retargeting är istället Facebooks annonssystem som gör att du kan visa annonser i dina besökares facebookflöde. Precis som med Google så besöker någon din hemsida och visar intresse för din tjänst och när de sedan lämnar hemsidan så följer en annons efter dem, specifikt skapat för deras ändamål.

Fördelen med just Facebook Ads är att målgruppsverktyg är betydligt mer raffinerat och kan skapa målgrupper ner till extrem detaljnivå. Det gör att kampanjerna oftast blir billiga då målgruppen till respektive Retargetingannons är så pass snäv.

Något att ha i åtanke med Facebook Ads är när någon besöker Facebook så är de i en helt annan sinnesställning än på någon av de hemsidor som är del av Displaynätverket. Någon som besöker Facebook är mindre “köpsugen” än någon som surfar runt på internetbutiker eller forum.

Att skapa målgrupperna kan även kräva en del pillande och experimenterande för att få dem helt rätt. Men om du kan skapa den perfekta mixen av målgrupp, visuell och text till annonsen så kommer Facebook Ads att fungera för dig.

Ta del av ett av marknadens bästa verktyg

Om du behöver hjälp med din Remarketing, vare sig det är att starta upp en helt ny kampanj eller om du vill ha hjälp med att boosta dina annonser till skyarna så kan du höra av dig till oss i formuläret nedan!

Med många års erfarenhet inom digital marknadsföring genom Google, Facebook och Bing har vi lärt oss ett och annat knep för hur man utnyttjar dessa plattformar till sitt fullo!

Lycka till med annonseringen!

« Previous Post
Next Post »

Hur kan vi hjälpa dig?

Vad vill ni uppnå online? Om vi hör av er kan vi diskutera
era mål och hur vi kan hjälpa er att uppnå dem!

Eller

Ring oss phone 090-695 50 59