Back

Digital marknadsföring i Umeå – Up&Up

Fler kunder från nätet – AdWords, Facebook & sociala medier annonsering

Google AdWords förlängda textannonser är nu LIVE!

Google AdWords förlängda textannonser är nu LIVE!

Om du följer oss på vår hemsida så läste du för en månad sedan hur Google under Performance Summit presenterade det “nya AdWords“, som ni kan läsa om HÄR! Vi pratade bland annat om Extended Text Ads, de nya textannonserna som är 50% större än de äldre. 60 tecken i rubriken jämfört med 25, en beskrivningsrad på 80 tecken jämfört med 50 samt två URL-förlängingar. Google nämnde att de skulle rulla ut denna uppdatering någon gång i september – men idag, 27 juli, small det till. Nu är de här!

Vad har hänt?

  • Två rubriker à 30 tecken vardera – Jämfört med en rubrik på 25 tecken
  • En beskrivningsrad på 80 tecken – Jämfört med två à 35 tecken vardera
  • Förlängd Display URL på två förlängningar – Jämfört med en URL

Enligt Google så har deras första tester visar en ökning på 20% i CTR. De nya annonserna är även MASSIVA på mobila enheter i och med att de tar upp 50% mer utrymme. De organiska resultaten får sig ytterligare en spark i baken och flyttas ännu längre ned.

Det nya formatet. Notera dubbla Display URLs.

Det nya formatet. Notera dubbla Display URLs.

Det nya formatet på mobila enheter. ENORMA annonser!

Det nya formatet på mobila enheter. ENORMA annonser!

Det gamla formatet.

Det gamla formatet.

 

Vad innebär detta för min annonsering?

Du kan vara lugn, de gamla textannonserna kommer fortfarande att visas även om du inte skriver nya enligt det uppdaterade formatet. Men se istället Extended Text Ads (ETA) som en stor möjlighet, framförallt om du är tidig med att anpassa dig till det nya formatet.

Vi var med i de tidiga skedena av Google Shopping och innan det blev kutym för e-Handel så krossade våra produktannonser sökresultatlistan. Klick för ören och dussintals konverteringar dagligen. Nu kommer inte ETA att visa samma revolutionerande resultat men vi tror ändå att early adopters kommer att gynnas gott av deras kvickhet.

Forest

Varför har Google uppdaterat formatet?

Google har inte direkt hymlat med att de går mot en mer mobil inriktning, bland annat med att de i maj rullade ut en “Mobile Friendly Update” där de straffar hemsidor med icke-mobilvänliga landningssidor genom att trycka dem längre bak i sökresultatet.

Det är precis samma med dessa nya ETA, där annonserna såklart blir större på stationära webläsare men de blir betydligt större på mobila enheter. Googles mobila sökannonser utgör ca 38% av intäkterna  och antalet sökningar från mobila enheter har ökat ständigt i många år nu. Vi rör oss mot en mobil värld och Google sitter i förarsätet.

Det är precis därför som du också bör anpassa dina annonser. För att utnyttja den mobila trafiken så mycket du kan.


Några tips för att underlätta anpassningsprocessen:

  1. Börja med dina dyraste annonsgrupper. Att skriva om alla dina annonser kan komma att bli väldigt tidskrävande så ta det i etapper och skriv några åt gången där du börjar med de annonsgrupper som behöver det mest.
  2. Låt dina gamla textannonser stå kvar. Uppdateringen är så ny än att vi faktiskt inte vet hur det kommer påverka annonseringen. Så låt dina gamla annonser finnas kvar och skapa istället nya ETA i samma annonsgrupp och split-testa dem mot varandra.
  3. Tänk på att rubriken är absolut viktigast. Lägg mest tid på rubrikerna, jag skulle säga att de är de enda som betyder någonting. Beskrivningstexten fungerar mest som utfyllnad.
  4. Håll koll på annonstilläggen! Google visar inte dina annonstillägg om de bara upprepar det som redan står i textannonsen. Så om du använder det nya utrymmet för att skriva sådant som tidigare stått i tilläggen måste du byta dessa!

Lycka till med annonseringen!

Vill du veta mer om den nya uppdateringen eller ha hjälp med att anpassa ditt konto så hjälper vi dig. Kontakta oss i formuläret nedan!

« Previous Post
Next Post »

Hur kan vi hjälpa dig?

Vad vill ni uppnå online? Om vi hör av er kan vi diskutera
era mål och hur vi kan hjälpa er att uppnå dem!

Eller

Ring oss phone 090-695 50 59