Back

Digital marknadsföring i Umeå – Up&Up

Fler kunder från nätet – AdWords, Facebook & sociala medier annonsering

Hur en bra Quality Score knäcker motståndet i AdWords

Hur en bra Quality Score knäcker motståndet i AdWords

Om termen Quality Score, förkortat QS, är helt nytt för dig – fantastiskt! Om Quality Score känns välbekant – ännu bättre! För då betyder det nämligen att du har en stor möjlighet att förbättra dina kampanjer och skaffa övertaget över dina konkurrenter.

På Google så handlar allting om relevans. De har skapat ett av världens mest framgångsrika företag på att visa relevanta resultat till personer när de söker på saker på internet. Quality Score är hela grunden till att de kan säkerställa att alla sökresultat håller samma höga nivå.

QS belönar annonsörer med relevanta annonser och straffar irrelevanta annonsörer genom att göra klicken dyrare för dem om billigare för deras konkurrenter.

Den annons visas längst upp i sökresultatslistan får sin rankning baserat på hur högt QS och bud den har. Så den annonsör med högst QS betalar alltså mindre för att komma längst upp på sidan.

Så om du är en annonsör på Google så är det ytterst viktigt att du vet hur man spelar Googles för att kunna spara pengar, öka försäljningar och ta det sista steget för att komma över dina konkurrenter i AdWords.

Din Quality Score bestäms framförallt av tre huvudfaktorer, nämligen; 1. Relevans, 2. Din så kallade Click-Through-Rate och 3. Landningssidan. Genom vår långa erfarenhet har vi satt tillsammans 4 praktiska tips för hur du kan förbättra Quality Score i ditt konto:

Banner2

  1. Små annonsgrupper = Enorma resultat

Vårt största tips för att maximera din QS är att hålla kampanjerna och annonsgrupperna i AdWords så snäva och fokuserade som möjligt. Tänk såhär: Hellre fler annonsgrupper än fler sökord.

Fler annonsgrupper än fler sökord gör så att du kan skriva fler annonser och specifikt skriva annonser till vardera sökterm. Eftersom att QS baseras mycket på annonsens relevans i jämförelse med sökordet i så hjälper detta steg väldigt mycket i att förbättra QS.


Exempel på kampanj med annonsgrupper:

Ofta när vi möter en kund så har de ett fåtal annonsgrupper med ibland hundratals sökord i sig. En kampanj kan exempelvis se ut som följande, där vardera ord kommer i olika matchningstyper:
(Bred stil är annonsgrupp / Kursiv är sökterm)

Kaffebryggare
Moccamaster Kaffebryggare
Kaffebryggare dubbel
Termosbryggare
Kaffekokare
Röd Moccamaster Kaffebryggare
~med mera~

Där annonsen kanske ser ut såhär:
Skärmavbild 2016-06-22 kl. 11.08.17
I annonsgruppen ovan så kommer kunden som söker efter Termosbryggare se samma annons som kunden som söker efter Moccamaster Kaffebryggare. Som vi nämnde tidigare så handlar Google om relevans. Ponera att en konkurrent istället har en annons som säger specifikt Moccamaster Kaffebryggare, då kommer den annonsören få en betydligt högre QS och därmed betydligt lägre kostnad per klick än vad du får.

Så vi föreslår istället att en kampanj för kaffebryggare ser ut som följande:
(Bred stil är annonsgrupp / Kursiv är sökterm)

Kaffebryggare
Kaffebryggare

Moccamaster Kaffebryggare
Moccamaster Kaffebryggare
Moccamaster Kaffekokare

Kaffebryggare Dubbel
Kaffebryggare Dubbel

… och så vidare!

Där någon av annonserna istället kan se ut såhär:
Skärmavbild 2016-06-22 kl. 11.13.03


Vi har även sett att annonsörer belönas med högre QS om annonsören använder många långa söktermer, alltså söktermer med minst 3-4 ord i sig. Längre söktermer är i regel oftast billigare eftersom att konkurrensen är mindre samt att click-through-rate (CTR) är högre.

Hur hittar jag dessa längre söktermer? Det är svårt att på rak arm veta vad längre söktermer för dina produkter är, men det går att ta reda på!

Genom att kolla i söktermsrapporten kan du se vad de skriver in i sökrutan för att trigga din annons. Om vi återkopplar till exemplet ovan så kanske du hittar att många av dina kunder sökt efter “Röd Moccamaster Kaffebryggare” och gör då sedan detta till en egen annonsgrupp.

Skärmavbild 2016-06-22 kl. 11.15.03

  1. Den heliga graalen i jakten på Quality Score – CTR

Vi kan inte understryka vikten av click-through-rate (CTR) nog. CTR bestämmer hur klickbar en annons är, givet i procentform. Så om din annons klickas 10 gånger utav 100 så har den en CTR på 10%. Eftersom Googles affärsmodell är att de endast får betalt när någon faktiskt klickar på annonsen så är det i deras högsta intresse att visa den mest “klickbara” annonsen längst upp i sökresultatet.

Din QS påverkas till största del baserat på hur hög din click-through-rate (CTR) är. Om din CTR är extremt låg så kommer Google att tolka det som att annonsen inte är nog relevant och kommer därför att skada din Quality Score. Det är därför väldigt viktigt att arbeta kontinuerligt för att hålla CTR på en bra nivå.

CTR och Struktur hänger ihop med varandra i att ovan nämnda tips med snäva och fokuserade annonsgrupper ökar CTR kraftigt. Chansen att en kund klickar på din annons är betydligt högre om annonsen är direkt relevant för söket istället för en generell annons.
CTR

Att skapa en bra CTR innehåller många olika enkla delar som bara kräver lite tid och ork att fokusera på. Din CTR kan förbättras via:

• Negativa sökord

Först och främst negativa sökord. Det är ett absolut måste för att undvika att vilken trafik som helst kommer in på din hemsida. Att regelbundet och noga gå igenom de söktermer som triggar dina annonser för att sedan lägga till irrelevanta termer som negativa sökord är ett fantastiskt sätt att förbättra din CTR.

Ett välskött och moget AdWords-konto kan ha runt 10 gånger så många negativa sökord som sökordet den budar på. Även om det kan kännas lökigt att sitta och gå igenom dessa söktermsrapporter så är det värt det med tanke på hur mycket du sparar i pengar och får i hög CTR!

• Annonsgrupp för ditt företag/varumärke

Din QS för hela kontot påverkas även för den genomsnittliga CTR för hela kontot. Ett galet enkelt tips för att öka detta är att skapa en kampanj för ditt företagsnamn eller varumärke. Dessa annonsgrupper har oftast en CTR på runt 50%, jämfört med en annars bra annonsgrupp på 5%.

Klick på söktermer för ditt företag eller varumärke är vanligtvis väldigt billiga på grund av hög relevans och låg konkurrens. Dessutom är det varumärkesbyggande att vara längst upp på både organiska sök och sponsrade länkar. Du trycker ned dina konkurrenter ännu längre ned i listan för att själv ta upp så mycket plats som möjligt – för en liten kostnad!

Därför rekommenderar vi alltid att man skapar annonsgrupper även för sig själv!

• Annonstillägg (Sitelinks)

Google ger oss inte så mycket att jobba med i textväg, med 25 symboler i rubriken och 70 i de andra raderna. Så gör allt du kan för att ta upp så mycket plats på sökresultatsidan!
Annonstillägg är ett fantastiskt sätt att göra så annonserna tar upp större plats i sökresultatet och är nästan alltid förenat med högre CTR.

De olika annonstillägg du kan välja mellan är:

      • Webbplatslänktillägg
      • Adresstillägg
      • Samtalstillägg
      • Apptillägg
      • Recensionstillägg
      • Beskrivningstillägg
      • Tillägg med webbplatsinformation

De rader som är utpekade i annonsen ovan är exempel på beskrivningstillägg och webbplatslänktillägg.
Dump

• Annonstexten & Split testing

Detta steg är mest kopplat till struktur, så att du kan skriva specifika annonser för varje annonsgrupp/produkt. Annonsen i sig, det som slutligen visas för den potentiella kunden har givetvis påverkan för hur klickbar annonsen är!

Ett bra tips är därför att alltid testa dina annonser mot varandra. Detta kallas “Split Testing” eller A/B testing och för att kunna göra det måste du först ändra inställningarna i kampanjen du vill Split Testa. I AdWords, klicka in på kampanjen och sedan på “Inställningar”. Därefter scrollar du ned till “Ad Delivery” och ändrar inställningen till “Rotera oändligt”. Detta innebär att om du har två annonser i en annonsgrupp så kommer de visas lika många gånger till de som söker efter söktermen. Annars är annonserna inställda på att optimeras så att den bästa visas mer.ZoomZoom

För att sedan börja split testa så gör du en näst intill identisk kopia av den gamla annonsen – där du bara byter ut någon liten detalj; exempelvis testa ha pris i rubriken eller i första raden. Därefter låter du annonserna rulla i någon vecka, återvänder sedan och kollar vilken av annonserna som fungerat bäst. Den sämst presterande annonsen stänger du av och skapar en ny kopia av den bästa annonsen, återigen med någon liten förändring. På så sätt optimerar du hela tiden annonserna och förbättrar hela tiden CTR!

  1. En bra landningssida är guld och gröna skogar

Den faktiska sidan som kunden dirigeras till spelar också stor roll i din rankning. Tyvärr är detta steg det svåraste att justera då det är så “bara” att ändra hemsidan efter AdWords-kontot men det är även ett viktigt steg i jakten på den perfekta Quality Scoren.

Google analyserar också den landningssidan som kunden landar på baserat på det använda sökordet. Det är därför viktigt när man använder AdWords att optimera sina sidor så att Google kan urskilja de sökord som man faktiskt betalar för så att man inte hamnar i kläm. Landningssidan är en av de största faktorerna i QS.

Din hemsidas prestanda har också en effekt på QS. Om din hemsida är väldigt långsam så kommer ditt QS att påverkas negativt.

Forest

Vilken Quality Score bör jag ha för att inte förlora pengar?

Din slutgiltiga plats på sökresultatlistan räknas alltså fram genom både din QS och ditt bud. Det är även viktigt att nämna att din Quality Score för ett sökord även påverkas av hur din QS ser ut för hela kontot. Google visar dig endast QS för dina sökord men det är sedan länge känt att du även har en QS för:

  • Annonsen
  • Annonsgruppen
  • Kampanjen
  • Hela konto

Formeln för hur det räknas ut är inte relevant men bra sak att veta är att man bör ligga på minst 6/10 i QS för att det ska fungera bäst. Ligger du under 6/10 så är det något som mest troligt är fel och du bör då gå in och försöka optimera kontot ytterligare genom de punkter vi nämnt.

« Previous Post
Next Post »

Hur kan vi hjälpa dig?

Vad vill ni uppnå online? Om vi hör av er kan vi diskutera
era mål och hur vi kan hjälpa er att uppnå dem!

Eller

Ring oss phone 090-695 50 59