Back

Digital marknadsföring i Umeå – Up&Up

Fler kunder från nätet – AdWords, Facebook & sociala medier annonsering

Remarketing behöver inte vara ett helvete

Remarketing behöver inte vara ett helvete

Hur många av oss har inte blivit förföljda av en annons ända till internets djupaste avgrunder de senaste åren. Bildannonser som visas överallt, hela tiden och med samma meddelande; hur ritualer i sann Dionysisk anda kommer hållas i din ära om du ignorerar deras erbjudande. Kanske inte riktigt, men efter att ha sett samma annons i en vecka i sträck på alla aktiva plattformar så låter alla meddelanden som de trumpeter som kallar demonerna tillbaka till helvetet.

Ovan utmålade problem är väldigt synd, att så kallad Remarketing missbrukas titt som tätt av stora företag. Företag med en bottenlös plånbok som bara vill trycka ut sitt varumärke och erbjudande i så många ansikten som möjligt på så kort tid som möjligt.

Varför blir jag förföljd av en annons?

Majoriteten av besökarna på ett företags hemsida leder inte till en konvertering av något slag; något köp, skriver upp sig på maillista eller laddar ned en podcast eller app. Detta är däremot nödvändigtvis inte något dåligt.

Om exempelvis 5% av besökarna slutför ett köp så är man kanske rätt nöjd med dessa tills vidare. Tänk om man istället kunde fokusera på de 95% som inte slutförde ett köp, men ändå visade intresse för någon vara.

Det är här så kallad Remarketing och Retargeting kommer in.

Vad är Remarketing/Retargeting?

Remarketing är när du besöker en hemsida och surfar runt på deras hemsida och visar intresse för någon produkt eller erbjudande. När du sedan lämnar hemsidan så börjar annonser att följa dig på vissa ställen på internet i form av bild eller text.

De mest använda systemen för Remarketingannonser är via Google Displaynätverk som kallas Remarketing och Facebook Ads som kallas Retargeting. Båda fungerar i praktiken nästan samma men det är några saker som skiljer dem åt.

Skärmavbild 2016-06-10 kl. 11.55.14
Ovan är ett bra exempel på remarketing: jag visade intresse för Digital Ad Intelligence och Spotify Business och båda började följa mig. Spotify Business väldigt lägligt här i och med placeringen på ett musikforum.

Fungerar verkligen Remarketing/Retargeting?

Många frågar ofta “fungerar verkligen det där? Jag har aldrig tryckt på en sådan annons och kommer aldrig göra det!” och svaret är ja. Remarketing är ett väldigt effektivt verktyg för att få kunder att komma tillbaka och slutföra ett köp eller köpa en liknande produkt.

Ni vet den där känslan när man är väääldigt sugen på att köpa en speciell grej men kan inte riktigt bestämma sig. Även om inte alla kunder befinner sig i detta tillståndet, många “fönstershoppar” bara, tänk som annonsör om att kunna vifta den här speciella varan i ansiktet på kunden.

Vett och Remarketing-etikett

Antingen så kan annonsören öppna sin bottenlösa plånbok och pumpa ut annonser till alla kunder, alla timmar på dygnet, på alla hemsidor som de har tillgång till och potentiellt skada varumärket och driva kunden till vansinne.

Eller så kan annonsören vara smart med sina annonser, spara resurser, planera och försöka förstå sina kunder och nå nya höjder genom Remarketing/Retargeting.

Skärmavbild 2016-06-10 kl. 10.33.09
Exempel på bildannons via Displaynätverket

Remarketing är mer än att bara skapa en annons och slänga ut den på nätet. Det gäller att vara smart och inte bara planera själva utseendet av annonsen, utan också allt i back end-delen:

1. Schemaläggning:

Denna del är kanske den viktigaste då schemaläggningen reglerar hur pass irriterande annonen uppfattas. Alla har en viss toleransnivå för hur många gånger man kan se en annons innan det bara blir ett brus och till sist bara blir ett irritationsmoment. Schemaläggningen bestämmer med andra ord huruvida annonsen blir destruktiv eller framgångsrik.

Hur ofta bör annonsen då visas? Det är en bedömning som måste göras för respektive annons men annonserna bör schemaläggas periodvis. Låt annonsen vila i perioder för att sedan komma tillbaka framför kunden. Det blir som de här “Glöm inte ljusen”-klistermärkena vi sätter på våra ytterdörrar – efter ett tag så slutar de helt enkelt existera för oss!


Exempel 1:

Det finn några intressanta experiment som skulle kunna göras med Remarketing. Säg att du till exempel säljer schampo; varför inte räkna ut hur lång tid den genomsnittliga användningen för en schampoflaska är. En flaska kanske räcker i 4 veckor och när denna tid är upplupen så lägger du upp en remarketing-annons med ett erbjudande för nytt schampo.


Exempel 2:

Eftersom att cookies enligt lag endast sparas i 180 dagar så kan det skapa ett problem för vissa företag med sällanköp. Men via Google AdWords så kan du, genom något som kallas Customer Match annonsera till kunder vars emailadresser de gett dig. Ta en optiker som exempel; en person med glasögon rekommenderas att göra en synundersökning vart annat år.

För att boka synundersökningen så anger du en emailadress. När två år sedan har gått sedan senaste synundersökningen så skickas en ny annons ut som påminner om att det är dags att kolla synen igen!


2. Håll materialet levande:

Istället för att designa en annons åt gången, gör två eller tre i samma stöp så att du har några annonser att rulla i samma omgång. Variera annonserna i omgångerna där vardera annons rullar en viss period åt gången. Detta är även ett sätt att split-testa annonser och se vilken formula som fungerar bäst!Bubbleblue

3. Location, location, location:

Var ska annonsen visas då? För Display-nätverket så är det minst lika viktigt att rensa vilka hemsidor som annonsen visas på som att lägga till negativa sökord i AdWords. Ibland vill man inte visa sin annons i vissa medier och denna del är ytterligare ett sätt att begränsa sina annonser ytterligare. Varför man skulle vilja begränsa annonserna till specifika hemsidor kan vara för att:

    • Hålla priset nere
    • Inte verka för “pushig”

Håll utkik efter vår kommande artikel gällande avancerade Remarketing-strategier som är användbart för både nybörjare och erfarna annonsörer!

« Previous Post
Next Post »

Hur kan vi hjälpa dig?

Vad vill ni uppnå online? Om vi hör av er kan vi diskutera
era mål och hur vi kan hjälpa er att uppnå dem!

Eller

Ring oss phone 090-695 50 59