Back

Digital marknadsföring i Umeå – Up&Up

Fler kunder från nätet – AdWords, Facebook & sociala medier annonsering

Googles 5 stora förändringar och hur det påverkar din annonsering

Googles 5 stora förändringar och hur det påverkar din annonsering

Vi lever i en mobil värld, det är sedan gammalt. Google annonserade under Google Performance Summit att hälften av alla sökningar nu kommer från mobil trafik. Med detta uttalande så kommer förändringar som kommer rulla ut inom de närmsta månaderna och för oss annonsörer betyder det en hel del möjligheter.

Förändringarna gör det även tydligt att Google är i krig med Facebook om annonsering på internet. Vi börjar med den största förändringen vilket är textannonserna:

1. 50% Större textannonser

expanded-text-ads-before-vs-after

Äntligen! Textannonserna i AdWords går tillbaka till old-school-annonsering, där annonsskrivandet handlade om att vara kreativ med sin copy och inte bara att trycka in så mycket nyckelord som möjligt.

Textannonerna kommer inom de närmsta månaderna få:

  • Två rubriker à 30 tecken vardera – Jämfört med en rubrik på 25 tecken
  • En beskrivningsrad på 80 tecken – Jämfört med två à 35 tecken vardera
  • Förlängd Display URL på två förlängningar – Jämfört med en URL

Google har testat de nya annonserna och sett en ökning på 20% i CTR. Annonserna tar även upp 50% så mycket utrymme, vilket är ännu en spark i baken på organiska resultat. Det är galet.

Det är även goda nyheter för oss annonsörer i och med att det ger oss utrymme att vara mer kreativa med våra annonstexter. Det ger utrymme att skriva känslomässiga annonser och rycka i våra besökares hjärtsträngar!

2. Budjustering på surfplattor!

Till slut kommer även möjligheten att justera buden specifikt för trafik som kommer från surplattor. TabletDet är goda nyheter för oss annonsörer som sett att trafiken från surplattor är väldigt undermålig. Allt för att spara pengar! 

3. Annonser i Google Maps får ett rejält ansiktslyft

google-maps-promotion-pins-adJag har länge varit nyfiken på tanken av annonsering i Google Maps och hur det är ett gyllene tillfälle för annonsörer. Det känns så självklart på något att, exempelvis som restaurangägare vilja ha en annons som kommer upp med en medföljande rabatt när någon söker på “Restaurang nära mig”.

Annonsering på Google Maps har funnits ett tag men nu lägger Google mer krut på denna plattform. Företag kommer kunna visa sin logga i kartan och när besökarna klickar på företaget så kommer vi kunna visa erbjudanden och till och med söka bland butikens sortiment.

Det är ytterligare ett steg mot en mer mobil värld och ett sätt för Google att ta mer plats från Facebook som har väldigt många lokala företag på sina kartor.

4. Bildannonser som justeras till hemsidor

Är du less på att skräddarsy alla dina bildannonser för respektive hemsida? Det är vi alla – därför är Googles nya Native Ads en fantastisk nyhet.

Google annonserade responsiva bildannonser i vilka du endast anger rubrik, beskrivning, URL och en bild och så gör Google resten. Annonsen justeras sedan efter hur hemsidan ser ut och skräddarsyr annonsen åt dig så att det passar hemsidans färger, typsnitt och format.

Detta är också ytterligare ett steg närmare Facebooks annonser i och med att de annonser vi ser i facebookflödet ser ut som att de faktiskt hör hemma på sidan.
google-adwords-responsive-display-ads

5. Målgrupper i textannonser!

Det sista beviset för kriget mellan Google och Facebook. Google introducerar möjligheten att annonsera textannonser till snäva målgrupper likt de vi erbjuds genom Facebooks annonsplattform.

För oss är det fantastiska nyheter, att vi som annonsörer kan göra specifika textannonser baserat på demografiska variabler. Exempelvis ha två versioner av en annons; en speciell annons för killar mellan 18-24 och en annan för resterande besökare.

« Previous Post
Next Post »

Hur kan vi hjälpa dig?

Vad vill ni uppnå online? Om vi hör av er kan vi diskutera
era mål och hur vi kan hjälpa er att uppnå dem!

Eller

Ring oss phone 090-695 50 59