Back

Digital marknadsföring i Umeå – Up&Up

Fler kunder från nätet – AdWords, Facebook & sociala medier annonsering

Driv din kompis till vansinne med $2 och Facebook Ads

Driv din kompis till vansinne med $2 och Facebook Ads

Trouble swallowing pills? Does it seem ironic that swallowing swords is easy but swallowing pills make you gag?”

Det var vad Brian Swickows rumskompis, en professionell svärdsväljare med problem att svälja vitaminpiller, såg i en Facebookannons efter att nyligen flyttat in med en ny rumskompis.

2014 använde Brian Swichkow sina kunskaper inom Facebook Ads och skapade en serie Facebook-annonser specifikt för sin rumskompis bara för att driva med honom. Annonserna blev sjukare och sjukare för varje dag och under tre veckor drev Brian sin rumskompis till vansinne – för ungefär 15kr.

Vad som följde är ett galet smart och roligt prank men också ett prov på hur bra Facebooks Ads målgruppsverktyg är.Banner

Annonsera ned till beteende-nivå

Du kan vara lugn. Det går tekniskt sett inte att rikta annonser till en specifik person. En målgrupp måste innehålla minst 20 personer men du kan skapa en målgrupp som är snäv nog att du vet att jag är en av dessa.

Det är just här styrkan i Facebook Ads ligger och anledningen till att du ska använda denna kanal. Möjligheten skapa väldigt fokuserade målgrupper och driva billiga kampanjer för de kunder som du vet är intresserade av ditt erbjudande.

Skärmavbild 2016-06-10 kl. 15.02.07


Om jag ska visa ett exempel så kan jag ta mitt brännbollslag (finns det något mer Umeå-igt exempel?) Greenrose BK:

Jag vill locka mer personer till vår facebooksida och har därför skapat en kampanj med denna målsättning. Bilden till höger visar hur jag begränsat målgruppen baserat på geografi, ålder, språk och demografiska egenskaper som intressen, beteenden och utbildning.

Som du ser så blir den potentiella räckvidden 28 000 personer men eftersom att jag har en liten budget, 100kr per dag, så minskar räckvidden till 2 000 – 5 000 personer.

2 000 – 5 000 personer som jag vet kommer vara intresserade av min sida. Förhoppningsvis…


Men ta inte Brian Swichkow-exemplet som något en annonsör bör tillämpa i praktiken, för det är både ineffektiv användning av tid och skrämmer mest troligt bort kunden. Vi kommer föreslå en mycket smartare strategi.

Vad Brian Swichkow gjorde så pass bra och vad jag lärde mig från hans case study var att om du verkligen känner dina kunder så vet du hur du ska kommunicera med dem.

Jag kommer förklara mer.

Facebook – En död marknad?

Ja, Facebook är klottrat med hästdynga i form av memes och videos som du blir taggad i av dina vänner. Men nej, Facebook är fortfarande vid liv och Facebook Ads fungerar bättre än någonsin.

När vi besöker Facebook så är vi i en annan sinnestämning än när vi vistas på andra hemsidor. På Facebook letar vi någon känslomässig koppling, vare sig det är till vänner och familj eller till fansidor – och därför ska också annonserna utformas på samma sätt. Facebook handlar om att skapa engagemang och därför fungerar Facebook Ads fantastiskt bra för produkter och tjänster som folk vill förknippas eller dela med. Men du behöver inte vara ett multinationellt företag med en oändlig budget för att lyckas.

Ett exempel är Norwegian som är kända för sina billiga flygresor. För ett sådant typ av erbjudande kan du tänka dig själv att vi är mer benägna att dela och tagga våra vänner i inlägget eftersom att det anspelar på en sådan gemensam och känslomässig aktivitet.

Skärmavbild 2016-05-11 kl. 10.30.12“Shit, vad säger du @GenerisktNamn? Ska vi slå till på en weekend i Barcelona?”

Till vänster är en annons från Norwegian. Som du ser så har den många interaktioner och den funkar för att:

  • Den är visuell
  • Den har ett tydligt budskap
  • Den är känslomässigt kopplad.

Skärmavbild 2016-05-12 kl. 10.43.18

 

Med det sagt så behöver du inte vara ett stort internationellt företag för att lyckas på Facebook. Din målsättning behöver inte heller vara att direkt sälja din produkt eller tjänst.

Här är en annons av Länsförsäkringar Västerbotten som använder en välkänd Umeå-profil i sin marknadsföring för att locka Umeås besökare.

Vinn kampen om Facebook-flödet

För att vara bäst på Facebook så krävs det oftast att facebookannonseringen integreras med dina andra kanaler. Gör du Facebook Ads som en del av din sales funnelbubble3

Facebook Ads blir så billigt som du gör det till. Brian Swichkow spenderade $2 (runt 15kr) på en veckas annonser för att hans målgrupp var så pass liten.

Vidare påpekar Brian Swichkow att målgrupperna endast bör vara så stora att de är effektiva. För jag menar, ingen person är den andra lik. Det enda alla i din kund- eller följarbas har gemensamt är mest troligt att de har ett behov efter syre och vatten.


Vad är nästa steg?

Håll utkik efter artiklar och information på vår hemsida om hur du kommer igång med Facebookannonsering, eller kontakta oss om du vill veta mer! Om du vill ha fantastisk kvällsläsning och läsa mer om Brian Swichkow tryck HÄR!!

« Previous Post
Next Post »

Hur kan vi hjälpa dig?

Vad vill ni uppnå online? Om vi hör av er kan vi diskutera
era mål och hur vi kan hjälpa er att uppnå dem!

Eller

Ring oss phone 090-695 50 59