Back

Digital marknadsföring i Umeå – Up&Up

Fler kunder från nätet – AdWords, Facebook & sociala medier annonsering

AdWords: Den hemliga ingridiensen för Start-ups och företag med liten budget

AdWords: Den hemliga ingridiensen för Start-ups och företag med liten budget

Vi älskar AdWords.

Vi älskar det för sina omedelbara, detaljrika och mätbara resultat, som en snabbt skalbar kana har full kontroll över allting. Vi älskar också framgångssagor med företag som lyckas med en effektiv kampanj.

Men givetvis säger vi det – vi är AdWords-evangelister! Men vi har också sett resultatet från AdWords och är stensäkra på att om du hanterar AdWords rätt så får du är en språngbräda in på marknaden. Ett verktyg perfekt för start-ups och företag med liten budget.

Så hur tar du del av denna lönsamma AdWords-kärlek? I utbyte behöver behöver AdWords lite uppmärksamhet och kärlek från ditt håll!

Heart

 

AdWords: Språngbräda eller Slukhål?

Det finns en anledning till att vissa hyser en del agg mot AdWords och det är sant att vissa branscher drar nytta av det mer än andra.

Är du för naiv så kommer hon sluka dig hel – men lär du dig att tämja AdWords kommer får du i utbyte ett bra försprång. Nedan följer anledningar till varför vi anser att AdWords bör vara en no-brainer för start-ups och företag med liten budget!

• Hitta din styrka och… FÖRSTORA

Skönheten med AdWords är att det inte krävs dubbelt så mycket arbete för att få dubbelt så mycket trafik, men var säker på att det är rätt trafik!

När det går bra för en speciell kampanj, annonsgrupp eller sökord; lägg bara mer tid och pengar på just den kampanjen! Samma sak när någon del i ditt konto inte får några resultat – reducera buden. Rellokera pengarna från dina förlorare till dina vinnare för att hela tiden vara säker på att du ökar lönsamheten i din annonsering!

Öka buden på sökorden, lägg tid på att optimera annonstext och liknande – polera din diamant!

• Från ax till limpa på nolltid

Till skillnad från många andra typer av marknadsföring så är resultaten i AdWords omedelbara. Skapa dina annonser på morgonen och du kan börja få samtal, trafik och försäljningar på eftermiddagen. Tid är pengar; pengar du istället kan lägga på ditt AdWords-konto!

Beroende på hur konkurrensen ser ut på AdWords så kan du synas direkt, både i bildannonser och längst upp på Google.

Bread

• Fullkomlig kontroll

I AdWords så är det du som har kontrollen – Du måste använda utnyttja kontrollen annars kommer du tappa den!

Du bestämmer helt själv din dagliga budget och hur höga maxbuden på sökorden ska vara – något som kan ändras när som helst! Som småföretagare kan det ibland vara svårt att förutspå framtiden och det är då tryggt att kunna justera kontot precis som du vill – med omededelbara förändringar när du väl behöver det. Typ om en produkt tar slut i lager så är det bara att pausa denna produkt annonser för att sedan återuppta dem när den kommer i laget igen. Eller om annonsbudgeten är mindre någon månad är det bara att sänka buden!

Du behöver inte heller vara längst upp i sökresultatet för att vara lönsam. Ibland funkar vissa sökord precis lika på på exempelvis tredje plats!

• Underhåll är nyckeln till framgång

AdWords är inte ett självspelande piano. Se det istället som ett husdjur, det behöver regelbunden omvårdnad och kärlek och om du lämnar det till sitt eget öde kommer det tugga sig genom soffan – eller i ditt fall plånboken.

Men, detta har du givetvis inte tid för! Lugn, det betyder inte att du måste sitta med ditt konto dag in och dag ut. Planera lite tid i veckan då det passar ditt schema, och ge ditt konto den kärlek det behöver för att röra sig i rätt riktning. Behöver ni tips på grundläggande underhåll – klicka HÄR!

• Hitta dina kunder, bygg ditt varumärke

De traditionella textannonserna i sökresultaten är inte optimalt för alla. Men genom AdWords så får du också tillgång till Displaynätverket genom vilket du kan annonsera bild- och textannonser på hemsidor som ingår i Googles Displaynätverk.

Med en räckvidd på 80% av alla internets hemsidor så kan du vara säker på att du når dina kunder. Du kan alltså tappa in på ett enormt och kvalitativt nätverk där du själv bestämmer vem som ska se annonserna och på vilka hemsidor de ska visas.

AdWords är även ett perfekt komplement till andra kanaler. Dominera närvaron på nätet!Screen2

• Lokal förankring eller globala mål?

Satsar du på att vara the hometown hero eller satsar du globalt?

Hur mycket du måste punga ut för dina söktermer är beroende på konkurrens.

Detta innebär att om dina konkurrenter inte använder AdWords så kommer kostnaden per klick för dig att vara väldigt låg. Som Start-up i Umeå eller någon annan stad är det till er stora fördel då konkurrensen är mycket lägre här!


Vi hoppas med den här artikeln att vi lyste ett ljus på en ny typ av marknadsföring åt er och att ni vill hoppa på tåget med oss och bli AdWords-evangelister ni också!

Låter det intressant men har ni problem att komma igång eller behöver hjälp med att optimera kontot ytterligare kan ni läsa våra andra artiklar eller kontakta oss nedan!

Next Post »

Hur kan vi hjälpa dig?

Vad vill ni uppnå online? Om vi hör av er kan vi diskutera
era mål och hur vi kan hjälpa er att uppnå dem!

Eller

Ring oss phone 090-695 50 59